Někdo mu zcela propadl. Někdo mu nemůže přijít na chuť. Pro jiného velká neznámá. Přemýšlíte, o čem je řeč? Bavíme se o cestování a trávení dovolené v obytných autech. Jistě, pokud jste nezávislé cestování ochutnali a cítíte, že to není váš šálek čaje, nebudeme vás přemlouvat. Pokud jste jím ale prozatím nepolíbení, co takhle si vše vyzkoušet nanečisto? Nepotřebujete spěchat k dealerovi s rancem hotovosti v kapse. Obytný vůz si můžete na pár dní za výhodných podmínek zapůjčit.

Postačí obyčejný řidičák na auto

„Nebudu muset znovu do autoškoly?“ – tak zní klasická otázka, kterou si začínající rekreanti na čtyřech kolem pokládají. Dobrou zprávou je, že k řízení obytňáku zpravidla rozšíření řidičského oprávnění nepotřebujete. Velká většina obytných vozů na českém trhu se totiž svojí hmotností vejde do 3,5t limitu. A jelikož i počet sedadel zpravidla nepřekročí 6, můžete si bez obav sednout za volant s řidičákem na auto. Jediné, co si člověk musí pohlídat, je tzv. doložnost. Jde o dodatečné kilogramy, které do vozu můžete naložit, aniž byste překročili zákonnou hranici 3,5 tun. Pokud máte např. obytné auto, jehož pohotovostní hmotnost včetně řidiče a další předepsané výbavy činí 3000 kg, nesmíte ve voze převážet více než dalších 500 kg. V autopůjčovně by vás měli s těmito údaji seznámit, případně se nebojte požádat o tipy, jak hmotnost vozu snížit tak, abyste se vešli do limitu.

Existují samozřejmě i obytná auta s vyšší hmotností než 3,5 tuny. K jejich řízení už ale budete potřebovat relevantní rozšíření řidičského oprávnění – tj. skupinu C1 pro vozy do 7,5 tuny či C pro vozy nad 7,5 tuny. V mimořádně ojedinělých případech pak může být zapotřebí skupina D1 opravňující řízení vozů s více než 9 místy včetně řidiče. Takové obytné vozy jsou ale extrémně neobvyklé. Realita je taková, že velká většina autopůjčoven v ČR nabízí výhradně obytná auta, k jejichž řízení vám stačí klasické „béčko“.

Řídit s respektem

Třebaže není pro řízení obytného auta nutno vrátit se do autoškoly, doporučujeme určitou obezřetnost, zejména pak tehdy, pokud jste nikdy dříve neřídili větší auto (např. dodávku). V otáčkách je nutné lehce si najíždět a brát je více zeširoka. Pozor dávejte při předjíždění. Přece jen pokud jedete v 7 metrů dlouhém integrovaném obytňáku, potrvá bezpečné zařazení zpět do pruhu déle než u kratičkého osobáku. Moderní obytné vozy renomovaných výrobců se řídí poměrně snadno. S přihlédnutím ke 3,5t hmotnosti solidně akcelerují, brzdí i zatáčí. I přesto ale mějte na paměti, že fyzikální zákony obalamutit nelze. V kopcích tedy brzděte motorem, především u alkoven a za zhoršené přilnavosti pozor na rychlé změny směru jízdy. Vhodné je také aktivně v zrcátkách sledovat, zda s vozem nevyjíždíte z pruhu. Tam, kam jste se včera vešli s Fordem Fiesta, se dnes s obytným vozem už vejít nemusíte.

Užijte si dovolenu naplno. Rezervujte si minibus či obytný vůz již nyní.

Máte dotaz? Neváhejte a kontakujte nás.